Děkujeme za podporu

Expedice monoxylon iV

Díky šťastné souhře okolností jsme získali vichřicí vyvrácený kmen obrovského dubu, který bezmála 300 let rostl v lesích nedaleko Opočna v lesní oboře Mochov a po staletí byl s láskou opečováván místními lesníky. Tato unikátní příležitost k výrobě našeho největšího monoxylu nás přiměla naplánovat další expedici Monoxylon IV s motem „Příběh Krále Mochova“.

Po celý rok 2022 jsme vyráběli člun, který konečně může věrně kopírovat rozměry monoxylu nalezeného archeology v italském jezeře Bracciano. V září 2022 jsme jej na vodní nádrži Rozkoš úspěšně otestovali a pokřtili. Náš nový monoxyl „Král Mochova “ je připraven vydat se na cestu prvních zemědělců migrujících do Evropy v mladší době kamenné a plout podél řeckých ostrovů na trase mezi archeologickými lokalitami Çukuriçi a Franchthi.

A proto 19. června 2023 opět vylouváme do vln Egejského moře !

Příběh Krále Mochova

Trasa

Při šíření znalosti zemědelství z oblasti Předního východu do Evropy v mladší době kamenné (neolit) před 9000 lety prokazatelně musela mimo pevninského mostu (přes Anatolii) existovat i námořní cesta přes moře do Řecka.

Tuto cestu částečně sledovaly již dvě naše předchozí expedice Monoxylon I (1995) a Monoxylon III (2019).

Expedice Monoxylon IV plánuje tuto migrační trasu prvních zemědělců experimentálně proplout na nově vyrobeném monoxylu, který se jmenuje „Král Mochova“.

loď

Pro expedici Monoxylon IV jsme vyrobili zcela nový dubový monoxyl, který dostal jméno „Král Mochova“.

Opracováním mohutného kmene o váze 14 tun vznikl člun s úctyhodnými parametry. Výroba monoxylu trvala 1000 hodin. Třetina délky lodi byla opracována dobovými kamennými nástroji a zbylá část kvůli úspoře času nástroji současnými.

Parametry monoxylu „Král Mochova“

  • váha 2,8 tuny ( v suchém stavu )
  • délka 11,5 m ( bez kormidla )
  • šířka 1,2 m ( v celé užitné délce člunu )
  • posádka 21 lidí ( 20 pádlařů a kormidelník )

Rozměry a pravidelnost stromu, který jsme použili při výrobě konečně umožnily vyrobit věrnou repliku neolitického člunu nalezeného v archeologické lokalitě La Marmotta v italském jezeře Bracciano. Z našeho předchozího monoxylu „Anoula“ jsme použili osvědčené hypotetické prvky jako stěžeň a plachtu, které jsou sice archeologicky doloženy později, ale které respektují hlavní faktor plavby po moři, a tím je vítr.

Přestože naší trvalou inspirací jako předlohy ke stavbě dlabaného člunu se stal italský archeologický nález z jezera Bracciano, v Řecku se vyskytují o trochu mladší nálezy stejného typu plavidla. Důležité je, že jde o člun s aktivním pohonem na moři. Domníváme se totiž, že podobné dlabané čluny mohly stát na počátku vývoje dřevěných lodí ve Středomoří.

Průměrná rychlost „Krále“ se při testovacích plavbach na jezeře Rozkoš pohybovala kolem 5 km/h bez použití plachty. Krátkodobě se nám při maximálním úsilí 20 pádlařu podařilo dosáhnout i rychlosti kolem 7,5 km/h. I s využitím plachty člun zatím vykazuje dobrou stabilitu. Držte nám palce na moři !